بررسی فقهی وظایف حکومت اسلامی در تربیت عقلانی جامعه
چکیده
چکیده تربیت، امری بنیادی در اجتماع است وجوامع بشری براساس ساحتهای تربیتی استوار است. هر جامعهای که ساحتهای تربیتی آن رشد یافته باشد، پویاست. از طرفی زیربنای همه ساحتهای تربیتی، ساحت عقلانی است. اگر ساحت عقلانی ضعیف باشد، نمیتوان به ساحت اخلاقی رشد داد وعقل سلیم، اخلاق سالم را بهدنبال دارد و بدون اخلاق سالم نمیتوان به ساحت عبادی رشد داد؛ زیرا زیربنای عبادت، شناخت معبود و خالق هستی است. زیرا مهمترین دلیل شناخت، عقل است. پس اگر پایه عقل محکم نباشد ساحت تربیتی عبادی و سایر ساحتهای تربیتی از ارزش میافتد لذا پژوهش حاضر بهروش تحلیلی-توصیفی بااستفاده از قواعد فقهی، حکم فقهی تربیت عقلانی جامعه را بررسی میکند. با بررسی ادله فقهی بهخوبی ثابت میشود که تربیت عقلانی در فقه جایگاه ویژهای دارد و بااستفاده از آیات، رجحان استحبابی ویا وجوب تربیت عقلانی ثابت میشودو اگر این تربیت عقلانی ، مصداق یا مقدمه امور واجب و ضروری قرار گیرد حکم وجوب برای همه مکلفین ثابت می شود و ازآنجاکه حاکم نسبت به سایر مکلفین جایگاه منحصربهفردی دارد و قدرت و توانایی اجرای تربیت عقلانی را دارد این حکم برای حاکم هم ثابت می گردد. ووظیفه حاکم در تربیت عقلانی در امور الزامی، وجوب و در امور غیر الزامی، استحباب مؤکد است.