* قرآن
ابن بابویه، محمد (1362). الخصال. قم: جامعه مدرسین.
ابن منظور (1416). لسان العرب. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
اتو، رودلف (1380). مفهوم امر قدسی. تهران: نقش جهان.
استوتزل، ژان (1369). روان شناسی اجتماعی. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
بشیری، ابوالقاسم (1391). درآمدی بر نظریه شخصیت بر مبنای اندیشه دینی. نشریه روان شناسی و دین، 1 (5)، 5-36.
بهشتی، محمد (1387). مبانی تربیت از دیدگاه قرآن. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
جوادی آملی، عبدالله (1372). ده مقاله پیرامون مبدا و معاد. قم: انتشارات الزهرا.
حاج اسماعیلی، محمدرضا.، و فقیهی، زهرا (1389). شناخت روح و نفس در قرآن و تأثیر آنها بر شخصیت انسان. فصلنامه علمی-پژوهشی اندیشه نوین دینی، 23(6)، 133-154.
حاضری، علی محمد (1375). مقاله فطرت و شخصیت. مجموعه مقالات نهمین کنفراس وحدت حوزه و دانشگاه.
راغب اصفهانی، حسین (1412). مفردات الفاظ قرآن. بیروت: دارالقلم.
شولتس، دوآن (1369). روان شناسی کمال الگوهای شخصیت سالم. تهران: نشر نو.
عظمت مدارفرد، فاطمه.، و بدخشان، نعمت الله (1390). بررسی نظریه فطرت از دیدگاه قرآن و ارتباط آن با تربیت. نشریه پژوهشهای اعتقادی کلامی، 4(1)، 25-54.
الفیومی، احمد (1405). المصباح المنیر. قم: دار الهجره.
فیاضی، غلامرضا (1389). علم النفس فلسفی. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی؟ره؟.
کلینی، محمد (1407). اصول کافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مالک، ایوب.، و کوکبه، فرخ (1378). مفهوم نفس حافظ کلیت و یکپارچگی روان شناختی در انسان. نشریه روش شناسی علوم انسانی، 21، 44-58.
مجلسی، محمدباقر (1403). بحارالانوار. بیروت: داراحیاء التراث.
موسوی فراز، محمدرضا (1381). فطرت خداجویی و نقش آن در تربیت انسان. نشریه رواق اندیشه، 12، 45-54.
موسوی، رضا.، و متقی فر، غلامرضا (1390). شخصیت سالم در اندیشه اسلامی. نشریه اسلام و پژوهش های تربیتی، 3(2)، 99-124.
هیلگارد، ریتا اتیکسون (1371). زمینه روان شناسی. تهران: انتشارات رشد.
یونگ، کارل (1370). روان شناسی و دین. تهران: شرکت سهامی کتاب های جیبی.